Tuesday, 1 November 2011

Choose a better power-sharing formula :- Free Malaysia Today

http://www.freemalaysiatoday.com/2011/11/02/choose-a-better-power-sharing-formula/

http://translate.google.com.my/translate?hl=en&sl=en&tl=ms&u=http%3A%2F%2Fwww.freemalaysiatoday.com%2F2011%2F11%2F02%2Fchoose-a-better-power-sharing-formula%2F

Pilih formula perkongsian kuasa yang lebih baik


Mungkin masa itu Sarawak dan sekutu Barisan Nasional yang telah melawat semula terma-terma perikatan mereka.
COMMENT
Oleh Awang Abdillah
Parti-parti politik perlu mematuhi undang-undang demokratik sejagat pemerintahan majoriti, di mana pihak atau persatuan pihak-pihak yang menjamin majoriti kerusi (atau sekurang-kurangnya majoriti mudah) dalam perhimpunan perundangan, iaitu Dewan Parlimen atau Dewan Undangan Negeri, akan mempunyai hak untuk membentuk kerajaan.
Pembentukan kerajaan di mana satu parti tunggal boleh mendapatkan majoriti kerusi kes lurus ke hadapan.
Walau bagaimanapun, masalah timbul apabila ada parti satu boleh meraih majoriti kerusi dalam badan perundangan.
Isu penting mengambil peringkat pusat apabila sebuah kerajaan yang telah dibentuk tidak boleh melakukan mengikut jangkaan rakyat dan standard tadbir urus yang baik, seperti yang dinyatakan oleh ahli-ahli Dewan Undangan.
Rasa tidak puas hati itu boleh membawa kepada ahli-ahli Dewan kehilangan kepercayaan kepada ketua eksekutif atau ahli Jemaah Menteri atau Kabinet seluruh.
Di negara-negara demokrasi banyak terdapat beberapa pendekatan yang diterima pakai dalam membentuk kerajaan sekiranya ada parti satu telah mendapat majoriti kerusi.
Antaranya ialah:

Sistem campuran
Terdapat beberapa kelebihan kepada sistem gabungan. Selepas pilihan raya umum diadakan, jika ada parti politik yang telah mendapat majoriti kerusi, maka dua atau lebih pihak, di kalangan semua parti yang bertanding, akan perlu untuk membentuk sebuah kerajaan perkongsian dengan syarat mereka boleh mendapatkan nombor majoriti kerusi dalam badan perundangan.
Perkongsian politik yang longgar adalah perkara biasa di negara-negara Barat di mana parti politik minoriti pasukan untuk membentuk kerajaan, tanpa menjejaskan entiti dan kebebasan setiap parti sendiri.

Sendiri memeriksa dan imbangan
Satu sistem gabungan kerajaan mempunyai formula sendiri daftar dan imbangan di kalangan rakan-rakan kongsinya tanpa jenis pembangkang mendaftar dan kunci kira-.
Malah, jenis mendaftar dan kunci kira-dalam sistem campuran yang paling berkesan dalam menurunkan kerajaan yang tidak mengamalkan tadbir urus yang baik.
Di bawah sistem gabungan itu, terdapat beberapa pilihan yang boleh diambil oleh rakan-rakan pakatan pembangkang, dan ini ialah:
  • Membentangkan usul tidak percaya di ketua eksekutif kerajaan campuran, dan jika diluluskan oleh Dewan, memaksa beliau meletakkan jawatan. A baru presiden / perdana menteri / ketua menteri / menteri besar akan dipilih di kalangan ahli-ahli Kabinet gabungan.
  • Membentangkan usul tidak percaya di dalam anggota Kabinet campuran, dan jika diluluskan oleh Dewan, akan membawa kepada peletakan jawatan menteri berkenaan. Menteri baru akan dilantik daripada gabungan itu.
  • Membentangkan undi tidak percaya di seluruh Kabinet, dan jika diluluskan oleh Dewan, akan memaksa ahli-ahli Kabinet untuk meletakkan blok en. Kabinet baru terdiri daripada ahli-ahli baru dari gabungan itu kemudiannya boleh dilantik.
Walau bagaimanapun, jika Dewan tidak bersetuju, maka kerajaan akan perlu meletakkan blok en membawa kepada pembubaran Parlimen atau Dewan Undangan Negeri dan pilihan raya segar yang dipanggil.
Tetapi jika kerajaan enggan meletak jawatan, maka nombor pilihan empat boleh diguna pakai.
  • Satu atau lebih daripada rakan kongsi gabungan akan meninggalkan kerajaan dengan syarat mereka boleh mengurangkan kerusi majoriti gabungan kurang daripada separuh daripada jumlah itu, yang bermaksud gabungan itu dikurangkan kepada kerajaan minoriti.
Jika ini berlaku, semua ahli gabungan perundangan perlu meletakkan blok en membawa kepada pembubaran Dewan Undangan dan mengadakan pilihan raya segar.

Peruntukan-peruntukan yang berdaya maju
Oleh itu dalam sistem campuran, terdapat peruntukan dalam sistem demokrasi yang sebenar kami yang akan memastikan bahawa kerajaan yang dipilih akan melaksanakan mengikut peraturan dan prinsip-prinsip tadbir urus yang baik.
Tambahan pula dalam keadaan yang berbilang kaum dan berbilang agama seperti Sarawak atau di negara seperti Malaysia di mana kepentingan pihak minoriti dan kaum harus dilindungi, sistem gabungan alternatif yang lebih baik.
Sejak tahun 1974 negeri Sarawak dan Malaysia telah meninggalkan sistem gabungan.
Para pemimpin percaya mereka mempunyai pendekatan alternatif untuk mencapai tadbir urus yang baik dalam konteks negara berbilang kaum dan berbilang agama seperti Malaysia. Penyelesaian mereka adalah:

Pihak penggabungan
Pihak penggabungan didapati di mana dua parti-parti politik kecil mempunyai objektif yang sama dan aspirasi.
Penggabungan politik utama yang pertama di Sarawak adalah gabungan Parti Bumiputra dengan Parti Pesaka pada tahun 1973 untuk membentuk satu entiti - Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB).
Pada masa yang kesatuan, Parti Bumiputra mempunyai 12 kerusi dan Pesaka mempunyai sembilan kerusi berjumlah 21 daripada 48. Penggabungan ini adalah palsu manakala kedua-dua rakan kongsi dalam kerajaan campuran negeri.
Pembentukan barisan bersatu asasnya adalah untuk mengukuhkan kedudukan mereka di mana tempat duduk gabungan mereka boleh mengukuhkan kuasa mereka berunding dalam pembentukan kerajaan (gabungan).
Walaupun kedua-dua pihak telah menjadi satu entiti tunggal, masing-masing masih mengekalkan identiti parti sendiri dalaman dan tempat duduk. PBB kini mempunyai 35 kerusi daripada 71, satu kerusi pendek membentuk sebuah kerajaan majoriti mudah.
Walau bagaimanapun, penggabungan kedua-dua pihak yang lebih besar yang mempunyai objektif yang sama dan aspirasi yang lebih berfaedah, lebih-lebih lagi jika mereka mempunyai banyak kerusi dan yakin untuk mendapatkan majoriti kerusi perundangan untuk membentuk kerajaan mereka sendiri, tanpa menggunakan sistem gabungan .

Multi-parti perikatan
Berbeza dengan sistem gabungan langsung di mana pihak-pihak bersetuju untuk membentuk kerajaan campuran selepas pilihan raya, kerajaan persekutuan secara tidak langsung juga boleh dibentuk kemudian di mana dua pihak atau lebih menjalin perikatan pelbagai pihak sebelum pilihan raya diadakan.
Satu pakatan parti-parti politik adalah sebuah persatuan pihak yang bersetuju untuk bertanding sebagai sebuah parti tunggal sebelum pilihan raya diadakan berdasarkan kepercayaan bahawa mereka berada dalam kedudukan yang kukuh untuk mendapatkan kerusi yang cukup untuk membentuk mereka sendiri perikatan gabungan kerajaan.
Pada tahun 1963, Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP), Pesaka, Berjasa dan panas (kedua-dua terakhir bergabung sebagai Bumiputra Parti) bersetuju untuk bertanding di bawah Parti Perikatan Sarawak pada pilihan raya negeri 1963.
Mereka menang dan membentuk kerajaan Perikatan mereka sendiri yang secara tidak langsung kerajaan campuran yang memerintah negeri itu dari tahun 1963 to1969, manakala di Tanah Melayu, ketiga-tiga pihak utama - Umno, MCA dan MIC - ditubuhkan Malaya Alliance Party (Parti Perikatan) untuk bertanding dalam pilihan raya 1955 .
Parti Perikatan membentuk kerajaan campuran pertama selepas memenangi pilihan raya 1955 dan berterusan sehingga 1973 sebelum Barisan Nasional mengambil alih pada tahun 1974.
Walau bagaimanapun, pada pilihan raya negeri Sarawak 1970 Parti Perikatan dikurangkan (SNAP yang ditinggalkan pada tahun 1966) yang terdiri daripada Parti Bumiputra dan Persatuan Cina Sarawak (SCA) berjaya mendapatkan hanya 15 kerusi (12 3 masing-masing) daripada 48 di dalam Dewan Undangan Negeri .
Ini bermakna mereka tidak boleh membentuk kerajaan. Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), yang memenangi 12 kerusi, bersetuju untuk membentuk kerajaan campuran pertama langsung Sarawak dengan Parti Perikatan.
Dengan sokongan SUPP, Perikatan kini mempunyai 27 kerusi. Kemudian, Parti Pesaka bergabung dalam gabungan itu dan meneruskan untuk membentuk penggabungan dengan Parti Bumiputera pada tahun 1973.

Negara besar perikatan
Barisan Nasional adalah sebuah entiti perkongsian kuasa yang percaya kepada konsep bahawa parti-parti politik yang berlainan latar belakang kaum dan politik yang berbeza boleh datang bersama-sama bekerja sebagai satu pasukan di parti, kerajaan dan peringkat kebangsaan.
Mereka melihat kemungkinan perkongsian kuasa di ketiga-tiga tahap.
Bagi sebuah negara berbilang kaum dan berbilang agama seperti Malaysia, terdapat banyak kelebihan yang diperoleh daripada pendekatan politik, terutamanya dalam mengurangkan pertelingkahan dan politiking di kalangan pihak-pihak, mengurangkan ketegangan kaum, dan mempunyai penyelarasan dan kerjasama yang lebih baik.
Oleh itu dalam BN terdapat prosedur untuk menyertai dan syarat-syarat untuk menarik diri sebagai ahli.
Berbanding dengan pendekatan kerajaan campuran langsung, di bawah BN parti mungkin mendapati sukar untuk menyertai dan apabila anda berada di, ia adalah sukar untuk meninggalkan, kerana ini melibatkan tiga tahap kerjasama.
Konsep BN dipercayai telah dicadangkan oleh sesetengah pemimpin-pemimpin negeri Sarawak kerana pengalaman mereka dalam tahun 1960-an yang melibatkan pembuangan ketua menteri, yang membawa SNAP meninggalkan Parti Perikatan.
Ini diikuti dengan krisis politik pada tahun 1970-an dan kerajaan negeri pakatan tidak dapat menjamin status masa depan rakan-rakan seperti PBB.
Selain itu, terdapat pelbagai parti-parti politik di Sabah, Sarawak dan Semenanjung Malaysia yang memerlukan kerjasama dan koordinasi yang lebih baik.
Oleh itu, terdapat keperluan bagi pihak-pihak yang berbeza untuk bekerjasama sebagai sebuah keluarga.
Akhir sekali, pemimpin-pemimpin pelbagai pihak di seluruh Malaysia telah bersetuju untuk membentuk satu pakatan negara besar-besaran pada tahun 1974, dubbing Barisan Nasional.

Politik bersifat menguasai dgn keras
Lebih 30 tahun yang lalu, rakyat Sarawak telah diberi parti BN negeri kesempatan dan peluang untuk mentadbir negeri berdasarkan tadbir urus yang baik.
Malangnya, bukan amalan yang lebih adil dan hanya kuasa perkongsian di kalangan pihak-pihak dan melaksanakan dasar-dasar pembangunan ekonomi yang kukuh untuk rakyat, PBB telah memilih untuk mengamalkan politik bersifat menguasai dgn keras.
Di bawah "politik bersifat menguasai dgn keras" PBB isu-isu perkongsian kuasa di kalangan rakan-rakan dan tadbir urus yang baik diabaikan.
Sebaliknya, penyalahgunaan kuasa dan rasuah telah menjadi mercu tanda kerajaan BN negeri yang diterajui PBB.
Antara mangsa yang paling teruk persekitaran negeri hijau dan hak-hak demokratik rakyat.
Apa yang lebih buruk ialah bahawa penyalahgunaan kuasa dan rasuah terus meningkat dari hari ke hari yang terhasil dalam kuasa politik negeri yang terletak hak pada seorang lelaki yang serupa dengan diktator.
Dan ia adalah semua hak yang berlaku di bawah hidung kerajaan BN persekutuan yang kononnya!
Semua harapan masa depan yang lebih baik bagi negeri ini melalui gabungan politik telah bertukar menjadi mimpi ngeri.
Suatu fenomena yang luar biasa kini permukaan - majoriti rakyat Sarawak hidup dalam kemiskinan di negeri yang kaya dengan sumber.
Percaya atau tidak, kerajaan BN persekutuan hanya jam tangan atas apa-apa keadaan sedih hal ehwal memberikan janji-janji palsu mengambil tindakan terhadap komrad-rasuah, Ketua Menteri Sarawak.
Wakil-wakil BN di dalam Dewan Undangan Negeri begitu dependenton Ketua Menteri Taib Mahmud untuk pemberian perniagaan peribadi dan kedudukan yang mereka keluar seorang diri untuk merompak dan barang rampasan kekayaan negara!

Menjalin hubungan baru
Menimbang keadaan yang sedia ada, sudah tiba masanya bahawa pihak negeri di Sarawak dan di Semenanjung memilih formula perkongsian kuasa yang lebih baik.
Di Sarawak, tidak ada bangsa yang dominan dan parti politik yang boleh membuat tuntutan majoriti dalam nombor. Oleh itu di Sarawak, perkongsian kuasa melalui sistem gabungan dan perlindungan adalah pilihan yang paling sesuai.
Di bawah konsep gabungan itu, tidak ada pihak yang mempunyai kuasa mutlak atau kuasa yang ditetapkan.
Pihak-pihak boleh datang dan pergi dan saya cadangkan Parti Rakyat Sarawak (PRS), Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) dan Pesaka mempertimbangkan untuk bekerja formula kerajaan campuran dengan PAS, DAP dan PKR sebelum pilihan raya parlimen yang akan datang.
Sayap Bumiputera PBB hanya mempunyai 26 kerusi. Ia tidak boleh bertindak besar dalam gabungan.
Kerajaan campuran di peringkat negeri masih boleh bekerjasama dengan pihak-pihak lain negara di peringkat persekutuan pilihan mereka, ataupun parti pemerintah dalam kerajaan persekutuan.
Bayangkan jika banyak parti-parti politik di Sabah, Sarawak dan Semenanjung Malayisia boleh bersetuju untuk membentuk kerajaan campuran di peringkat negeri dan negara.
Mereka boleh berkata besar dalam mentadbir negara tanpa terlalu bergantung kepada Umno dan Bumiputera sayap PBB di Sarawak.
Awang Abdillah adalah seorang pemerhati politik dan seorang wartawan veteran di Sarawak. Beliau adalah seorang kolumnis FMT.


Sumber Berita Dari Free Malaysia Today.

No comments:

Post a Comment